Izvajanje začasnih ukrepov v zvezi z upravnimi in drugimi javnopravnimi zadevami Občine Litija
23. 3. 2020
Saša P. (ODDELEK ZA SPLOŠNE, PREMOŽENJSKO-PRAVNE ZADEVE IN FINANCE)
1086
Obveščamo vas, da je bil dne 19. 3. 2020 na 32. izredni seji DZ sprejet Zakon o začasnih ukrepih v zvezi s sodnimi, upravnimi in drugimi javnopravnimi zadevami za obvladovanje širjenja nalezljive bolezni SARS-CoV-2 (COVID-19). Z zakonom, ki prične veljati naslednji dan po objavi v Uradnem listu RS, se za čas veljavnosti zakona, najkasneje pa do 1. 7. 2020, vzpostavljajo začasni ukrepi v upravnih in drugih javnopravnih zadevah, ki varujejo pravne položaje strank in so usmerjeni v zmanjševanje možnosti širjenja virusa zaradi izvajanja procesnih dejanj tako na strani strank kot tudi na strani organov.
Ukrepi se nanašajo na tek rokov, vročanje in ukrepe v zvezi s poslovanjem.
Tek rokov
Od uveljavitve zakona do objave sklepa Vlade RS v Uradnem listu RS o prenehanju razlogov, roki ne tečejo, kar pomeni, da vsi, ki so bili pozvani k odpravi kakršnihkoli pomanjkljivosti ali prilaganju dokazov, niso dolžni obveznosti izpolniti v roku, ki je zapisan v dokumentu, in to ne bo vplivalo na njihov pravni položaj. Zaradi prekinitve teka roka bodo obveznost lahko izpolnili po prenehanju ukrepov. Prekinitev teka roka pomeni, da bodo vsi, ki so bili pozvani k odpravi kakršnihkoli pomanjkljivosti ali prilaganju dokazov, lahko po prenehanju ukrepov izkoristili preostanek časa, ki v času prekinitev ni tekel. Če bi se izkazalo, da je ta prekratek, bodo lahko zaprosili za podaljšanje roka, kjer bo ogran nedvomno upošteval posebne okoliščine, zaradi katerih je prišlo do prekinitve teka roka.
Prekinitev tega roka ne pomeni, da stranke ne smejo ali morejo izpolniti morebitnih obveznosti v času prekinitve, kolikor to lahko storijo, za to ni ovir, če na primer organu po elektronski poti in po pošti lahko pošljejo podatke ali listine, ki jih potrebuje za izvedbo postopka. Prekinitev teka roka tudi ne pomeni, da organi ne bodo poslovali oziroma opravljali svojih zakonitih pristojnosti. Seveda pa je pri tem treba upoštevati omejitve na strani organov, ki v tem času poslujejo drugače kot sicer.
Poleg prekinitve rokov, ki varujejo pravni položaj strank, zakon prekinja tudi procesne roke za organ, kar pomeni, da v tem času ne more nastopiti t.i. ''molk organa''. Tudi v tem primeru prekinitev roka pomeni, da v času prekinitve rok ne teče, po prenehanju ukrepa, pa bo organ odločbo izdal v času, ki mu je preostal oziroma takoj, ko bo mogoče, ker bodo izpolnjeni pogoji za zakonito odločitev.
Če bi se rok za uveljavitev materialne pravice iztekel v času trajanja posebnih ukrepov, bodo pravico vlagatelji uveljavljali v 8 dneh po prenehanju ukrepov, do takrat pa se jim morebitna obstoječa pravica po zakonu podaljša.
Tek rokov pa se ne prekine v nujnih zadevah, ki jih zakon opredeljuje kot zadeve oziroma postopke, pri katerih je od odločitve v zadevi odvisno zavarovanje življenja in zdravja ljudi, javni red in mir, javna varnost, premoženje večje vrednosti, preživljanje oseb ali drugi nujni ukrepi za izvajanje oblasti za doseg namena, ki ga zasleduje zakon. Okoliščine (kaj je nujno) bodo v vsakem posamičnem primeru ugotavljali organi, so pa to lahko določene (ne vse) inšpekcijske zadeve, izvršilne zadeve, posamični ukrepi v zvezi z virusom (odreditev karantene), morebiti tudi nekatere davčne zadeve ipd.
Vročanje in ukrepi v zvezi s poslovanjem
V času posebnih ukrepov se osebno vročanje (osebno vročanje pomeni, da pismonoša na naslovu poišče naslovnika in mu ob podpisu vročilnice (s strani obeh) vroči pošiljko. Če naslovnika ne najde, mu pusti sporočilo, da jo prevzame v 15 dneh na pošti. Naslovnik tudi tam s podpisom vročilnice potrdi prevzem. Če ne pride na pošto, se pošiljka vrže v hišni predalčnik, če ga nima se vrne organu. Vročitev pa v vsakem primeru velja za opravljeno 15 dan od dneva, ko je puščeno sporočilo) ne bo izvajalo.
Neizvajanje osebnega vročanja pomeni, da se ne bodo fizično vročali odločbe, sklepi in drugi dokumenti, od vročitve katerih teče rok. Če bi do vročitve prišlo, ker je bila pošiljka poslana pred uveljavitvijo zakona, a ni bila vročena, se po zakonu šteje, da roki začnejo teči po prenehanju posebnih ukrepov. V tem primeru torej vročitev ne pomeni, da bi stranka morala začeti iskati na primer pravno pomoč za vlaganje pravnega sredstva ali hoditi na pošto, kjer ga bo priporočeno oddala.
Vloge po elektronski poti se lahko vložijo brez varnega elektronskega podpisa, ki je sicer standard in formalna zahteva. Organ bo identiteto vložnika ugotavljal ali preverjal z drugim načini, na primer s tem, da bo zahteval, da stranka sporoči še uradno dodeljeno identifikacijsko številko (EMŠO, DŠ) ali tudi na druge načine (npr. z naprednim elektronskim podpisom itd).
Z zakonom se prepoveduje vročanje v prostorih organa. Izjema se dopušča za nujne zadeve, ki jih je že sicer po področnih zakonih treba vročiti v prostorih organa.
Vročanje z javnim naznanilom, ki se običajno opravi tako, da se naznanilo objavi (fizično) na oglasni deski organa in (elektronsko) na eUpravi, se spremeni tako, da se objave opravljajo samo na eUpravi.
Stranke lahko torej svoje vloge vlagajo:
- pisno po pošti na naslov Občina Litija, Jerebova ulica 14, 1270 Litija
- po elektronski pošti na naslov obcina.litija@litija.si ali
- oddajo E-VLOGO na naslovu https://litija.si/eVloge in takso plačajo preko spleta (upn-obrazec, plačilna kartica, moneta, abanet, nlb klik, Hal mBills)
Ukrepi se nanašajo na tek rokov, vročanje in ukrepe v zvezi s poslovanjem.
Tek rokov
Od uveljavitve zakona do objave sklepa Vlade RS v Uradnem listu RS o prenehanju razlogov, roki ne tečejo, kar pomeni, da vsi, ki so bili pozvani k odpravi kakršnihkoli pomanjkljivosti ali prilaganju dokazov, niso dolžni obveznosti izpolniti v roku, ki je zapisan v dokumentu, in to ne bo vplivalo na njihov pravni položaj. Zaradi prekinitve teka roka bodo obveznost lahko izpolnili po prenehanju ukrepov. Prekinitev teka roka pomeni, da bodo vsi, ki so bili pozvani k odpravi kakršnihkoli pomanjkljivosti ali prilaganju dokazov, lahko po prenehanju ukrepov izkoristili preostanek časa, ki v času prekinitev ni tekel. Če bi se izkazalo, da je ta prekratek, bodo lahko zaprosili za podaljšanje roka, kjer bo ogran nedvomno upošteval posebne okoliščine, zaradi katerih je prišlo do prekinitve teka roka.
Prekinitev tega roka ne pomeni, da stranke ne smejo ali morejo izpolniti morebitnih obveznosti v času prekinitve, kolikor to lahko storijo, za to ni ovir, če na primer organu po elektronski poti in po pošti lahko pošljejo podatke ali listine, ki jih potrebuje za izvedbo postopka. Prekinitev teka roka tudi ne pomeni, da organi ne bodo poslovali oziroma opravljali svojih zakonitih pristojnosti. Seveda pa je pri tem treba upoštevati omejitve na strani organov, ki v tem času poslujejo drugače kot sicer.
Poleg prekinitve rokov, ki varujejo pravni položaj strank, zakon prekinja tudi procesne roke za organ, kar pomeni, da v tem času ne more nastopiti t.i. ''molk organa''. Tudi v tem primeru prekinitev roka pomeni, da v času prekinitve rok ne teče, po prenehanju ukrepa, pa bo organ odločbo izdal v času, ki mu je preostal oziroma takoj, ko bo mogoče, ker bodo izpolnjeni pogoji za zakonito odločitev.
Če bi se rok za uveljavitev materialne pravice iztekel v času trajanja posebnih ukrepov, bodo pravico vlagatelji uveljavljali v 8 dneh po prenehanju ukrepov, do takrat pa se jim morebitna obstoječa pravica po zakonu podaljša.
Tek rokov pa se ne prekine v nujnih zadevah, ki jih zakon opredeljuje kot zadeve oziroma postopke, pri katerih je od odločitve v zadevi odvisno zavarovanje življenja in zdravja ljudi, javni red in mir, javna varnost, premoženje večje vrednosti, preživljanje oseb ali drugi nujni ukrepi za izvajanje oblasti za doseg namena, ki ga zasleduje zakon. Okoliščine (kaj je nujno) bodo v vsakem posamičnem primeru ugotavljali organi, so pa to lahko določene (ne vse) inšpekcijske zadeve, izvršilne zadeve, posamični ukrepi v zvezi z virusom (odreditev karantene), morebiti tudi nekatere davčne zadeve ipd.
Vročanje in ukrepi v zvezi s poslovanjem
V času posebnih ukrepov se osebno vročanje (osebno vročanje pomeni, da pismonoša na naslovu poišče naslovnika in mu ob podpisu vročilnice (s strani obeh) vroči pošiljko. Če naslovnika ne najde, mu pusti sporočilo, da jo prevzame v 15 dneh na pošti. Naslovnik tudi tam s podpisom vročilnice potrdi prevzem. Če ne pride na pošto, se pošiljka vrže v hišni predalčnik, če ga nima se vrne organu. Vročitev pa v vsakem primeru velja za opravljeno 15 dan od dneva, ko je puščeno sporočilo) ne bo izvajalo.
Neizvajanje osebnega vročanja pomeni, da se ne bodo fizično vročali odločbe, sklepi in drugi dokumenti, od vročitve katerih teče rok. Če bi do vročitve prišlo, ker je bila pošiljka poslana pred uveljavitvijo zakona, a ni bila vročena, se po zakonu šteje, da roki začnejo teči po prenehanju posebnih ukrepov. V tem primeru torej vročitev ne pomeni, da bi stranka morala začeti iskati na primer pravno pomoč za vlaganje pravnega sredstva ali hoditi na pošto, kjer ga bo priporočeno oddala.
Vloge po elektronski poti se lahko vložijo brez varnega elektronskega podpisa, ki je sicer standard in formalna zahteva. Organ bo identiteto vložnika ugotavljal ali preverjal z drugim načini, na primer s tem, da bo zahteval, da stranka sporoči še uradno dodeljeno identifikacijsko številko (EMŠO, DŠ) ali tudi na druge načine (npr. z naprednim elektronskim podpisom itd).
Z zakonom se prepoveduje vročanje v prostorih organa. Izjema se dopušča za nujne zadeve, ki jih je že sicer po področnih zakonih treba vročiti v prostorih organa.
Vročanje z javnim naznanilom, ki se običajno opravi tako, da se naznanilo objavi (fizično) na oglasni deski organa in (elektronsko) na eUpravi, se spremeni tako, da se objave opravljajo samo na eUpravi.
Stranke lahko torej svoje vloge vlagajo:
- pisno po pošti na naslov Občina Litija, Jerebova ulica 14, 1270 Litija
- po elektronski pošti na naslov obcina.litija@litija.si ali
- oddajo E-VLOGO na naslovu https://litija.si/eVloge in takso plačajo preko spleta (upn-obrazec, plačilna kartica, moneta, abanet, nlb klik, Hal mBills)
NAJPOGOSTEJŠA VPRAŠANJA IN ODGOVORI
Klikni tukaj za prikaz prilog